Een auto leveren zonder garantie. Mag dat eigenlijk wel?

Wanneer je een auto koopt krijg je soms garantie aangeboden van de verkoper. Al dan niet tegen betaling. Doorgaans worden er ook voorwaarden gesteld aan deze garantie en geldt deze alleen voor delen van de auto die in deze voorwaarden staan gespecificeerd.

Deze garantie geeft niet altijd meer rechten dan je volgens de wet al hebt. Je hebt namelijk recht op een deugdelijk product, onafhankelijk van de verkopers- of fabrieksgarantie die je hebt gekregen of gekocht. Dit betekent dat je bepaalde dingen mag verwachten van de auto die je hebt aangeschaft. Ook als er niets over garantie is afgesproken. Dit is namelijk wettelijk geregeld.

Volgens de wet wordt er onderscheid gemaakt tussen twee soorten garantie:

  • Verkopers- of fabrieksgarantie - Wordt aanvullend verstrekt door de verkoper of fabrikant.
  • Wettelijke garantie - Hier heb je altijd recht op.

Gebruik maken van je recht op wettelijke garantie

Stel dat je een auto koopt. Je komt er na een tijdje achter dat er iets mis is met de motor. Dat is vervelend. Je koopt immers een auto om je van A naar B te brengen en niet om bij de garage neer te zetten.

Je neemt contact op met de verkoper en hij geeft aan dat je de auto gekocht hebt zoals je hem gezien hebt en dat je dan maar het garantiepakket dat hij je heeft aangeboden had moeten aanschaffen.

Veel autohandelaren zijn er niet van op de hoogte dat ze zich er niet zo makkelijk van af kunnen maken. Jij hebt namelijk recht op een deugdelijk product. Dat houdt in dat de verkoper verantwoordelijk is voor de reparatie of vervanging van de auto.

In veel gevallen heb je zelfs recht op een volledige ontbinding van de koop. De auto voldoet namelijk niet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Het recht op deze wettelijke regeling is 12 maanden.

Je hebt een auto zonder garantie gekocht en deze gaat binnen 12 maanden stuk, wat nu?

Wanneer je een auto hebt gekocht die niet voldoet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten kun je de koop ontbinden. Hoe dat ontbindingsproces er precies uitziet staat hieronder uitgewerkt.

Meestal binnen 12 uur

1. Wettelijke brief

Ten eerste zal voor alle partijen helder moeten zijn wat je precies verwacht en waarom de auto niet aan je verwachtingen voldoet. Hiervoor stuurt een advocaat een wettelijke brief naar de partij die jou heeft benadeeld.

Meestal dezelfde dag, maar uiterlijk 14 dagen later

2. Reactie wederpartij

De partij die jou de ondeugdelijke auto heeft verkocht zal reageren op de brief die hij heeft ontvangen. In veel gevallen zijn verkopers onder de indruk van de brief die wordt verstuurd door een advocaat die gespecialiseerd is in autozaken en die is aangesloten bij Stichting Wettelijke Garantie. Het is dan voor de verkoper duidelijk dat het dringend is.

Direct na reactie wederpartij

3. Reparatie voertuig

Het kan zijn dat de verkoper nu aanbiedt om de auto te (laten) maken. Dan wordt je auto gerepareerd en is het probleem nu ook dat van de Verkoper. De kosten blijven dan beperkt tot het eerste bedrag. Het kan ook zijn dat de verkoper weigert om je probleem te verhelpen. In dat geval heb je een juridische basis om de kosten van de reparatie op de verkoper te verhalen. Je kunt de auto nu dus zelf laten repareren. Vraag altijd eerst toestemming van de advocaat vóórafgaand aan ‘herstel door een derde’.

Doorgaans enkele weken

4. Vervolgstappen

Is de wederpartij niet overtuigd van jouw gelijk, dan zijn er soms vervolgstappen nodig om alsnog te krijgen waar je recht op hebt. De advocaat die je van ons hebt toegewezen gekregen zal je verder informeren over de mogelijkheden in jouw situatie. Meestal is dit direct dagvaarden van de verkoper. Zo snel mogelijk hulp vragen van de rechter. Er wordt altijd gekeken of je recht hebt op steun van de overheid voor de kosten. Deze subsidie wordt uitgevoerd door de Raad voor Rechtsbijstand.

Moet ik nu met een kapotte auto gaan zitten wachten tot de verkoper reageert?

Zodra de bij Stichting Wettelijke Garantie aangesloten advocaat de wettelijke brief (ingebrekestelling) heeft verstuurd gaat de gestelde termijn in. Die termijn is 14 dagen. En de advocaten die met de stichting samenwerken versturen deze brief doorgaans al de volgende werkdag.

Dan heb je 2 opties:

  • De verkoper weigert je probleem te verhelpen. Super, nu heb je een juridische basis om de auto te laten repareren bij een garage naar keuze en de kosten van de reparatie op hem te verhalen. Mocht je geen vertrouwen meer in de auto hebben, dan kun je nu ook de koop ontbinden.
  • De verkoper erkent dat het probleem onder zijn verantwoordelijkheid valt en besluit de auto te (laten) repareren voor je. Super, dan kun je daarna ook weer rijden en heb je alleen de wettelijke brief betaald.

Wat er ook gebeurt, jij kunt na maximaal 14 dagen de reparatie uit laten voeren. Daarna kun je de kosten op de autoverkoper verhalen.

Één van onze specialisten adviseert je graag vrijblijvend verder over de mogelijkheden.

Casestudy

Een consument kocht een tweedehands auto met gebreken die de verkoper na meerdere pogingen niet succesvol herstelde. Met hulp van De Stichting Wettelijke Garantie werd de zaak voor de rechter gebracht. De rechter oordeelde in het voordeel van de consument. Het is zinvol om juridische ondersteuning te zoeken wanneer je rechten als consument worden geschonden.

Aanschaf auto

Een klant had bij een autodealer een tweedehands auto gekocht. Kort na de aankoop ontdekte de klant verschillende gebreken aan de auto, die niet overeenkwamen met de verwachtingen die men redelijkerwijs van de auto mocht hebben. De klant bracht de auto meerdere keren terug naar de verkoper voor herstelpogingen.

Probleem

De verkoper beweerde telkens dat de herstelpogingen succesvol waren en dat de auto nu in goede staat verkeerde. Echter, na elke zogenaamd succesvolle reparatie, kwamen dezelfde of nieuwe problemen steeds weer naar boven. De klant raakte gefrustreerd door de herhaalde mislukkingen en de onbetrouwbare verklaringen van de verkoper.

Acties ondernomen

De klant wendde zich tot De Stichting Wettelijke Garantie voor hulp. De advocaat van de stichting nam de zaak op zich en verzamelde alle documentatie van de herstelpogingen en de verklaringen van zowel de klant als de verkoper. De advocaat constateerde dat de eigen garage van de klant steeds nieuwe verklaringen moest afleggen om de eerdere beweringen van de verkoper te weerleggen.

Uitkomst

Na grondig onderzoek en juridisch advies werd de zaak voor de rechter gebracht. De rechter oordeelde in het voordeel van de klant, op basis van het bewijs dat de herstelpogingen van de verkoper niet succesvol waren geweest en dat de verkoper zijn verplichtingen niet was nagekomen.

Tot slot

Deze zaak is een duidelijk voorbeeld van hoe consumenten hun recht kunnen halen bij een miskoop, zelfs wanneer een verkoper volhoudt dat herstelpogingen succesvol zijn geweest. Het toont aan dat het documenteren van alle communicatie en herstelpogingen cruciaal is. Dankzij de inzet van De Stichting Wettelijke Garantie en de nauwkeurige aanpak van de advocaat, werd de klant uiteindelijk recht gedaan.

Hoe het probleem van Dirk is opgelost

Dirk had een auto gekocht die in eerste instantie prima reed. Toen hij met de auto een tripje naar Frankrijk maakte kwam hij stil te staan. In eerste instantie gaf het autobedrijf waar hij de auto had aangeschaft niet thuis. Ze zeiden dat hij de auto zo gekocht had en dat hij geen garantie had bijgekocht. De tijdlijn zag er als volgt uit:

14-04-2022

Aanschafdatum auto

Op deze dag heeft Dirk de auto aangeschaft bij het autobedrijf.

27-09-2022

Auto raakt defect

Tijdens een vakantie in Frankrijk begeeft de auto het. Na een diagnose blijkt dat de motor volledig in elkaar gedraaid is.

30-09-2022

Dirk neemt contact op met Stichting Wettelijke Garantie

Dirk hoort via een vriend over de stichting en besluit te informeren of zij hem kunnen helpen om zijn probleem om te lossen.

30-09-2022

Aangesloten advocaat verstuurt wettelijke brief

In juridische termen heet deze brief een ingebrekestelling. Hiermee wordt het autobedrijf gesommeerd om Dirk's probleem op te lossen.

07-10-2022

Dirk krijgt zijn volledige aankoopbedrag terug

Het autobedrijf erkent hun verantwoordelijkheid en haalt de auto op. Dirk heeft op deze dag een vrijwaring gekregen. Daarnaast ontving hij het volledige aankoopbedrag terug op zijn rekening.

Benieuwd wat jij kunt doen in jouw situatie?

Vraag een kosteloos adviesgesprek aan. Een aangesloten specialist voorziet je kosteloos van een eerste beoordeling.​

Wettelijke Garantie in de media

Meerdere consumentenprogramma's hebben een item gemaakt over wettelijke garantie. Ook publiceren diverse consumentenautoriteiten hierover op hun website.

Tips voor nu

Wat je nu kunt doen om jouw positie te versterken.

Kan ik mijn auto vast laten repareren?

Om je recht op wettelijke garantie uit te oefenen zul je de verkoper in de gelegenheid moeten stellen om de auto te repareren.

Het is dus verstandig om eerst advies in te winnen bij een van de aangesloten specialisten, alvorens je de auto laat repareren. Hij kan je precies vertellen in welke gevallen je de auto al kunt laten maken.

Ik heb van de verkoper geen garantie gekregen op mijn auto

Geen probleem! Je hebt alsnog wettelijke garantie, oftewel recht op een deugdelijk product. Een van de aangesloten specialisten informeert je graag over de rechten die je in jouw situatie hebt.

Kom er zelf achter welke rechten je hebt in jouw situatie

In deze gids lees je wat jij kunt doen om jouw probleem op te lossen. Heb je recht op volledig herstel van je auto of zelfs een volledige ontbinding van de koop? In veel gevallen wel!

Download nu de gids en kom erachter:

  • In welke gevallen je recht hebt op herstel van je auto
  • In welke gevallen je recht hebt op een volledige ontbinding van de koop.
  • Hoe Dave zijn volledige aankoopbedrag binnen een week alweer op zijn rekening had.
  • Hoe de auto van mijn broer netjes gemaakt is en hij er inmiddels ruim 2 jaar weer fijn mee rijdt.