Koop ontbinden

Dit zijn de rechten die je als consument hebt op dit gebied.

Heb je ooit een aankoop gedaan en er kort daarna spijt van gekregen? Misschien heb je een meubelstuk gekocht om je vervolgens te realiseren dat het niet in je ruimte past, of misschien heb je een auto geleased die na enkele weken al gebreken begon te vertonen.

Als je een product koopt moet je er vanuit kunnen gaan dat het goed werkt. En dat de verkoper je geen onjuiste informatie verstrekt. Is dat niet het geval dan kun je aanspraak maken op de ontbindende voorwaarden die we later op deze pagina zullen benoemen.

Heb je een kapot product gekocht, of heeft de verkoper je de verkeerde informatie gegeven? Dan heb je in veel gevallen recht op een nieuw product of een kosteloze reparatie. Wanneer de verkopende partij dat niet (goed) doet kan je de koopovereenkomst ontbinden en het ondeugdelijk product teruggeven. 

Laat me je op deze pagina wat meer informeren over een ontbinding van de koopovereenkomst, wat de gevolgen van ontbinding kunnen zijn en wanneer het zinvol kan zijn om over te gaan tot de koop ontbinden.

Je rechten als consument

Wanneer je een aankoop doet, heb je als consument bepaalde rechten. Deze rechten omvatten het recht om je aankoop te annuleren, het recht om een defect product terug te sturen en het recht om je geld terug te krijgen. Als je niet tevreden bent met een aankoop, zijn er ontbindende voorwaarden waar een verkoper verplicht aan moet voldoen.

Wat zijn ontbindende voorwaarden?

Ontbindende voorwaarden zijn de voorwaarden waaronder je het recht hebt om tot een koop ontbinden over te gaan. Onder deze voorwaarden kun je de koopovereenkomst ontbinden. Stel dat je een product gekocht hebt dat binnen een bepaalde tijd (12 maanden) defect gaat dan zal de verkoper het product voor je moeten herstellen of vervangen.

In het geval dat de verkoper het product niet kan of wil herstellen (of vervangen) heb je het recht tot ontbinding van de koopovereenkomst. Je hebt namelijk een ondeugdelijk product gekregen. Van een nieuw product mag je simpelweg verwachten dat het op zijn minst 12 maanden meegaat. Ook in het geval dat je een gebruikt product zoals een tweedehands auto aanschaft, heb je recht op een product dat voldoet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.

Als consument is het belangrijk op de hoogte te zijn van je rechten zodat je weet wat je positie is tegenover de verkopende partij en zodat voor een eventuele grote fout behoed wordt.

Wettelijke bedenktijd

Onder bedenktijd wordt ook wel het retourrecht verstaan. Deze geeft je het recht om je online aankoop binnen 14 dagen na ontvangst van het product te annuleren. Je kunt dat het product teruggeven en de koop ontbinden. Je laat de verkoper weten dat je het product toch niet wilt of dat je het product niet goed vindt.

Wanneer je besluit dat je het product dat je bij hem in de winkel gekocht hebt niet meer wilt hebben en dat je je geld terug wilt. Door je geld terugvragen heb je de koop ongedaan gemaakt. De verkoper moet zich hieraan houden en je geld teruggeven. Je hebt tot 14 dagen na ontvangst van het product het recht om het product terug te sturen zonder reden. De verkoper is verantwoordelijk voor de kosten van de retourzending.

Wat als de verkoper weigert om de koopovereenkomst te ontbinden?

Wanneer een verkoper besluit dat hij de koop niet wil ontbinden en het niet met jou als koper eens is dat hij je een ondeugdelijk product verkocht heeft, dan heb je een geschil. Je kunt in dat geval naar de rechter stappen en zult dan een grote kans maken om in het gelijk gesteld te worden.

De wet werkt nu eenmaal zo dat je als consument wordt beschermd tegen de malafide verkopers. Ook zal de verkoper doorgaans moeten bewijzen dat hij de koper een deugdelijk product heeft verkocht.

Bewijslast

Dus de verkoper moet bewijzen dat hij de koper een deugdelijk product heeft verkocht? Is het dan niet zo dat de koper juist het bewijs moet leveren dat het product dat hij gekregen heeft niet deugdelijk is?

Als het gebrek binnen 12 maanden na aankoop is ontdekt, moet de verkoper het bewijs leveren dat het product wel deugde. Is het gebrek pas na 12 maanden ontdekt, dan moet de koper het bewijs leveren dat het product niet goed was. Het gaat hier dus om de termijn die verstreken is sinds het product is aangeschaft.

Voorheen bedroeg deze termijn zes maanden, maar sinds 27 april 2022 is deze termijn vastgesteld op 12 maanden. Zo wordt de koper nog beter beschermd.

Stappenplan koop ontbinden

Oké, je hebt de knoop doorgehakt. Je hebt de verkoper op de hoogte gesteld van de problemen en de verkoper wil deze niet kosteloos repareren. Je besluit om de koop ongedaan te maken en de overeenkomst te ontbinden. Welke stappen moet je dan vervolgens nemen?

1. Praat met de verkoper

Laat de verkoper weten dat je niet tevreden bent met het product en waarom dat is. Geef aan dat je hem in de gelegenheid stelt tot het repareren of vervangen van je product. Voordat je een koop kunt ontbinden zul je de verkoper namelijk wel de gelegenheid tot reparatie aan moeten bieden.

Probeer het contact vanaf dit moment zoveel mogelijk schriftelijk te voeren. Het is belangrijk dat je communiceert via e mail of een brief waarin je duidelijk aangeeft wat je met de verkoper hebt afgesproken. Wanneer hij zich vervolgens niet houdt aan wat jullie over het product samen hebben afgesproken kun je hem wijzen op de afspraken die jullie gemaakt hebben.

Ook heb je bewijs dat je de verkoper in de gelegenheid gesteld hebt om zich aan de overeenkomst te houden voordat je tot ontbinden van de koop bent overgegaan.

2. Hulp van een specialist

Stel dat je er met de verkoper niet uitkomt, dan kun je de hulp van een jurist of advocaat inschakelen. Natuurlijk moeten de kosten van de advocaat dan wel opwegen tegen het bedrag dat je terug wilt krijgen van de verkoper.

Stichting Wettelijke Garantie werkt samen met een aantal juristen en advocaten waarmee we samenwerken in onze strijdt tegen onrecht binnen de consumentenmarkt. 

Wanneer je de hulp inschakelt van zo’n advocaat is de eerste stap altijd het versturen van een aangetekende brief. Deze heet in juridische termen een ingebrekestelling. Met deze brief wordt de verkoper op de hoogte gesteld van het feit dat je hem in gebreke stelt.

In deze brief maakt de advocaat duidelijk dat jullie de verkoper de gelegenheid geven om het product te repareren of vervangen. In het geval dat je de koop wilt ontbinden zal in de ingebrekestelling worden vermeld dat dat de volgende stap is.

Doorgaans maakt het op een verkoper toch indruk wanneer ze zo’n brief ontvangen van een advocaat. We maken dan ook veel gevallen mee waarin de verkoper na het ontvangen van de ingebrekestelling wel bereid is om de koop ongedaan te maken.

3. Vervolgstappen

Mocht de verkoper nog steeds weigeren om het product terug te nemen en je aankoopbedrag terug te betalen, dan kun je verdere stappen nemen. De specialist waarnaar we je hebben doorverwezen informeert je over de mogelijkheden en de bijbehorende kosten.

Kom er zelf achter welke rechten je hebt in jouw situatie

In deze gids lees je wat jij kunt doen om jouw probleem op te lossen. Heb je recht op volledig herstel van je auto of zelfs een volledige ontbinding van de koop? In veel gevallen wel!

Download nu de gids en kom erachter:

  • In welke gevallen je recht hebt op herstel van je auto
  • In welke gevallen je recht hebt op een volledige ontbinding van de koop.
  • Hoe Dave zijn volledige aankoopbedrag binnen een week alweer op zijn rekening had.
  • Hoe de auto van mijn broer netjes gemaakt is en hij er inmiddels ruim 2 jaar weer fijn mee rijdt.